جاهلیت یعنی چه
از بحث مربوط به جاهليت در قرآن و متون تاريخي اين نتايج حاصل مي شود: 1ـ جاهليت برهه محدودي از زمان در خلال تاريخ نيست بلكه جاهليت، زمانشمول و مكانشمول است. حالت و كيفيت خاصي است كه در هر زمان و مكان ميتواند پديد آيد و محدود به زمان و مكان نيست. بنابراين جاهليت مفهوم است نه زمان. 2ـ جاهليت تنها مفهومي مقابل علم و تمدن نيست، بلكه در برابر حلم است و مرتبهاي در برابر عقل محسوب ميشود. 3ـ جاهليتي كه در قرآن و سنت بيان شده است يك نوع حالت نفساني و كيفيت رواني است كه از پيروي از هدايت الهي سرباز ميزند و حكومت را در امور و مسائل زندگي به رسميت نميشناسد و به اين جهت خودگرائي، خودخواهي و خودآرايي از معاني و مصاديق اصلي جاهليت در قرآن و بسياري از متون تاريخي است. 4ـ شناخت جاهليت مقدمه شناخت حيات اسلام است. چون تا باورها، فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم جوامع جاهلي شناخته نشود، ميزان تأثير آئين جديد آشكار نميشود و مهمتر اينكه شناخت جاهليت قديم و نشانههاي آن در شناخت روابط جاهلي دنياي كنوني مفيد است؛ زيرا جاهليت نوين مجموعهاي فشرده از جاهليت قديم به اضافه انحرافات تازه است. 5ـ اسلام با توصيف جاهليت درباره دوران قبل از خود ميخواست يك برخورد فرهنگي با نمادهاي جامعه جاهلي داشته باشد. پس اسلام برخورد نامعقول با دوران قبل از خود نداشت و همه چيز را نفي و انكار نكرد، بلكه به جداسازي سره از ناسره پرداخت. احمد رضا بهنیافر
وحشت عربستان ازگروه های مقاومت مردمی مقاومت مردمی
کار عربستان به جایی کشیده شده که کاووس وجود گروهای مقاوت مردمی در منطقه برایش غیرقابل تحمل است و صراحتا اعلام می کند انگیزه اصلی برای حمله به یمن جلوگیری از قدرت روز افزون گروه انصارالله (حوثی ها) می باشد و نمی خواهد که این گروه تبدیل به گروهی همچون حزب الله لبنان شود. چرا عربستان از قدرت گرفتن گروه های مقاومت هراس دارد ؟